1
دانشکده عمران ، آب و انرژی ، دانشگاه جامع امام حسین
2
دانشگاه جامع امام حسین
چکیده
بارهای جانبی و تحریک زمین ناشی از زلزله که عامل ایجاد معادله حرکت در سازهها میباشند شامل پارامترهای شتاب ، سرعت و جابجایی میباشد که عوامل محیط اطراف سازه شامل خاک ، زمین و همچنین جداسازها در زیر فونداسیون و میراگرها در سازه نقش مؤثر در استهلاک انرژی و کاهش نیرو در سازه دارد . لکن از طرف دیگر استفاده از روش طراحی و اجرای صحیح نیز نقش مؤثرتری در پایداری سازه دارد. در بازدید و بررسیهای انجامشده از سازههای تخریبشده در زلزله بم و کرمانشاه و سی سخت به دستهبندی علل تخریب پرداختهشده است تحلیل اولیه نشان میدهد. کلیه عوامل اعم از کارفرما، مشاورین، پیمانکارها و پشتیبانی (شامل اداری و مالی و تدارکات) نقش مهمی در احداث و پایداری سازهها دارند لکن در این مقاله به یکی از مهمترین علل تخریب سازهها در اثر بار لرزهای که در رابطه با عدم اجرای دقیق مسائل فنی که مؤثرترین عامل تخریب سازهها در زلزله میباشد پرداختهشده است. در دو منطقه زلزلهزده بم و کرمانشاه و جمعآوری اطلاعات از زلزله سی سخت (در سال 1399) و همچنین توجه به استانداردها، از ده ها مورد به شش موردی که در تخریب سازهها بسیار مؤثر بودهاند پرداختهشده است که شامل سقف طاق ضربی- کمانش موضعی اتصالات مهاربند همگرا لهیدگی تیر در مقابل نیروی متمرکز فشاری استفاده از طبقه انعطافپذیر - ضابطه ستون قوی تیر ضعیف میباشد ضمناً در تحقیقات حاضر برای یافتن علل آسیبپذیری سازه با آئیننامههای معتبر کنترلشده است.
خسروی, فریدون, & اسماعیل زاده, امیررضا. (1402). تحلیل و بررسی علل تخریب سازه ها در زلزله بم و کرمانشاه و سی سخت و تطابق آنها با آئین نامه ها. مهندسی عمران و فناوریهای نوین, 1(1), 31-42.
MLA
فریدون خسروی; امیررضا اسماعیل زاده. "تحلیل و بررسی علل تخریب سازه ها در زلزله بم و کرمانشاه و سی سخت و تطابق آنها با آئین نامه ها", مهندسی عمران و فناوریهای نوین, 1, 1, 1402, 31-42.
HARVARD
خسروی, فریدون, اسماعیل زاده, امیررضا. (1402). 'تحلیل و بررسی علل تخریب سازه ها در زلزله بم و کرمانشاه و سی سخت و تطابق آنها با آئین نامه ها', مهندسی عمران و فناوریهای نوین, 1(1), pp. 31-42.
VANCOUVER
خسروی, فریدون, اسماعیل زاده, امیررضا. تحلیل و بررسی علل تخریب سازه ها در زلزله بم و کرمانشاه و سی سخت و تطابق آنها با آئین نامه ها. مهندسی عمران و فناوریهای نوین, 1402; 1(1): 31-42.