بررسی عددی تاثیر الگوی چیدمان و شکل بلوک بتنی در روسازی تحت بارگذاری استاتیکی در محوطه کانتینری بنادر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده عمران، آب و انرژی، دانشگاه جامع امام حسین

2 دانشگاه جامع امام حسین(ع)

3 دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده عمران، آب و انرژی

4 دانشکده عمران، آب و انرژی دانشگاه جامع امام حسین

چکیده

روسازی بلوکی بتنی به دلیل مقاومت در برابر تغییر شکل، دوام، ساخت آسان و سریع، قابلیت حمل، تردد بلافاصله پس از ساخت، امکان استفاده مجدد از بلوک های بتنی و سازگاری با محیط و زیبایی، بـه‌ صـورت‌ بلقـوه‌ کـاربرد زیـادی در زیرساخت های حمل ‌و نقل‌ مثل‌ راه ها، معـابر شـهری، بنـادر و فرودگاه هـا دارند، بسیار سریع در حال توسعه است. بنابراین استفاده از روش های مکانیکی طراحی و تئوری اجزای محدود برای روسازی بلوکی بتنی به عنوان جایگزین مناسبی برای روش های تجربی پیشنهاد می شود. در این تحقیق رفتار روسازی های بلوکی بتنی با استفاده از روش اجزاء محدود مورد بررسی قرار میگیرد. ابتدا اجزای سیستم روسازی بلوکی بتنی با استفاده از نرم افزار اجزاءمحدود آباکوس مدل سازی می شوند سپس نتایج با نتایج یک مدل معتبر موجود صحت سنجی و پس ازتایید پویایی مدل توسعه یافته، رفتار ساختاری این سیستم روسازی با ساختن 6 مدل در الگوها و شکل های مختلف بلوک گذاری مورد بررسی قرار میگیرد و در نتیجه برداشت میشود که الگوی چیدمان استخوان شاه ماهی با شکل بلوک یونی استایل در برابر بار استاتیکی وارده کمترین تغییر شکل عمودی را دارد و همچنین الگوهای چیدمان برانکارد تیپ دوم و سبد بافت با شکل بلوک سنگ فرش در برابر بار استاتیکی وارده کمترین انحراف افقی را دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات